Jak za darmo wypozycjonować stronę?

Kategoria:Content marketing |
Jak za darmo wypozycjonować stronę?

Chyba każdy chce, aby jego strona była na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google. Jednak zmiany do jakich doszło ostatnimi czasy sprawiły, że obecność naszej strony na kilka nawet bardzo konkurencyjnych fraz nie gwarantuje nam sukcesu. Co więcej, pozycjonowanie strony internetowej nawet na kilka konkurencyjnych fraz jest często mniej skuteczne i znacznie droższe niż promowanie się na setki a nawet na tysiące fraz, które są bardzo rzadko wpisywane w wyszukiwarki.

W tym artykule przedstawię bardzo łatwy sposób na to, jak poświęcając jedynie swój czas, bez konieczności inwestowania środków pieniężnych, łatwo wypozycjonować stronę. Co ciekawe, ten sposób pozycjonowania jest bardzo bezpieczny - prawdopodobieństwo, że strona wypromowana w ten sposób zniknie z wyników wyszukiwania jest bardzo małe. Zacznijmy jednak od początku.

Dlaczego pozycjonowanie na frazy ogólne nie ma sensu?



Jeszcze kilka lat temu wystarczyło udać się do firmy, która zajmuje się w pozycjonowaniem stron, podpisać z nią umowę na promocję dwóch, trzech, może pięciu fraz (często pojedynczych słów) kluczowych aby naszą stronę odwiedzali potencjalni klienci. Teraz taki sposób promocji nadal jest skuteczny ale:

  • sprawdza się głównie w przypadku promocji firm lokalnych
  • istnieje duże ryzyko, że strona spadnie w wynikach wyszukiwania

Dlaczego pozycjonowanie się na frazy ogólne jest ryzykowny? Pomijając złe praktyki niektórych firm pozycjonerskich i ciągle zmieniające się algorytmy wyszukiwarek (Google, Yahoo, Bing) frazy ogólne są znane konkurencji. To powoduje, że oni też chcą być widoczni w Google na te same frazy co niesie za sobą ryzyko, że nasza konkurencja znajdzie się wyżej w Google niż my.

Przykład:

Prowadzimy zakład krawiecki w Warszawie i zleciliśmy firmie pozycjonerskiej aby wypromowała naszą witrynę w Google na frazę np. 'krawiec warszawa'. Po jakimś czasie nasza strona jest na pierwszej pozycji a telefony od klientów dzwonią bez przerwy. Jednak tak duże miasto nie jest pustynią. Zakładów krawieckich jest sporo. Jeśli konkurencja też zacznie pozycjonować swoje strony i zacznie robić to lepiej, kwestią czasu jest jak nasza stroną znajdzie się niżej w wynikach wyszukiwania. Im większa konkurencja tym większe ryzyko spadku (często na drugą stronę w Google). A jak pokazują badania, na drugą stronę w Google mało kto zagląda. Częściej internauta wpisze inne zapytanie niż przejdzie na druga stronę. Jak więc wypromować stronę w internecie tak, aby odwiedzało ją bardzo dużo potencjalnych klientów a efekt pozycjonowania utrzymywał się przez długi czas?

Pozycjonowanie szerokie - Long Tail. Klucz do sukcesu



Bardzo ciekawym sposobem wypromowania strony w internecie jest jej pozycjonowanie na tysiące fraz kluczowych. Mowa tu o pozycjonowaniu Long Tail (tzw. długi ogon). Polega ono na tym, że na stronie internetowej firmy umieszczamy treści ściśle związane z ofertą. Algorytm wyszukiwarek ciągle jest udoskonalany - wyszukiwarki "nauczyły się" wyszukiwać informacje na coraz bardziej sprecyzowane zapytania. Dlatego najlepszym sposobem promocji jest prowadzenie firmowego bloga. Umieszczanie tylko kilku artykułów na temat związany z ofertą firmy spowoduje wzrost ruchu na stronie na dziesiątki niszowych, wielowyrazowych fraz. Wbrew pozorom ruch jaki możemy uzyskać z obecności naszej strony na tak długie frazy jest bardzo duży, wystarczy aby nasza strona była bogata w wartościowe treści. Pamiętać bowiem należy, że 15% zapytań kierowanych codziennie do Google pojawia się tam po raz pierwszy.



Przykład:

Właściciel internetowego sklepu z oponami ma dwa sposoby na promocję swojej strony. Pierwszy (mało skuteczny) to bycie na pierwszej pozycji w Google na frazy tj. opony, opony zimowe, opony letnie itd. Może więc zacząć próby zdobycia pierwszych miejsc w wyszukiwarkach na te frazy kluczowe. Zanim jednak uda mu się osiągnąć zamierzony efekt minie wiele czasu a środki, które na to przeznaczy będą znaczne. Jest też sposób drugi - praktycznie za darmo, który spowoduje, że strona zacznie być odwiedzana przez potencjalnych klientów. Jaki to sposób?

Blog - skuteczny sposób promocji w internecie



Coraz więcej firm decyduje się na założenie firmowego bloga. Systematycznie rozwijana o nowe i ciekawe treści strona internetowa jest lepiej oceniana przez wyszukiwarki. Duża ilość treści sprawia, że strona jest widoczna w wyszukiwarkach na bardzo dużą ilość fraz kluczowych. Im więcej treści tym większe prawdopodobieństwo, że osoba zainteresowana naszą ofertą wpisze frazę, na którą strona jest na pierwszych pozycjach w Google.

Czy to na pewno działa? Oczywiście że tak. Najlepszym przykładem na to, że treść przekłada się na odwiedziny strony są duże portale internetowe. Ogólnotematyczne serwisy jak Onet i WP to najlepszy dowód. Ilość treści, które tam się znajdują przekładają się na ich popularność. Według Alexa Rank strony te zajmują odpowiednio 6 i 7 miejsce najpopularniejszych polskich stron internetowych.

Oczywiście zaraz nasunie się pytanie jak to się ma do stron internetowych firm, które specjalizują się w wąskiej dziedzinie. Czy można osiągnąć zadowalającą ilość odwiedzin strony, która sprzedaje np. opony samochodowe czy oprogramowanie dla małych firm?

Odpowiedź brzmi TAK! Prowadzenia bloga z poradami na temat przechowywania i dbania o opony czy z informacjami o nowościach z branży oponiarskiej to bardzo skuteczna i stosunkowo tania promocja. Co więcej, raz zamieszczony artykuł generuje ruch na bardzo długi czas. Wyposażając bloga we wtyczki społecznościowe możemy ułatwić czytelnikom dzielenie się treścią a to spotęguje efekt marketingowy. Podobnie sprawa wygląda jeśli chodzi o sprzedaż specjalistycznego oprogramowania dla firm - informacje na temat prowadzenia działalności gospodarczej, obliczania podatku dochodowego czy odliczania vat'u ściągną na stronę osoby, które prowadzą firmy. A przecież to potencjalni klienci.

Jeszcze lepszym przykładem promocji poprzez prowadzenie bloga może być reklama oleju roślinnego. Będąc w Google na frazę 'olej roślinny' nie zyskamy zbyt wielu klientów. Po pierwsze dlatego, że nikt takiego produktu nie kupi przez internet (koszt wysyłki przewyższa koszt produktu) tylko w sklepie spożywczym. Po drugie, mało kto szuka takich towarów w internecie. Jak więc wykorzystać internet do promocji towaru, który sprzedawany jest tradycyjnie? Blog kulinarny z przepisami na sałatki czy ciasta to idealne miejsce na promocje oleju do sałatek i ciast. Setki ciekawych przepisów sprowadzą na stronę tysiące pań (i panów). Jaki wybiorą olej podczas kupowania składników na ulubioną sałatkę?

Linki równie ważne jak treść



Przy promocji bloga czy rozbudowanej strony warto pomyśleć, aby do witryny prowadziła duża ilość linków dobrej jakości. Należy pamiętać, że "If Content is King, Links Are Queen". Bez dobrej jakości linków z innych witryn nasza strona może będzie widoczna w Google na dużą ilość fraz jednak witryna ukazywać się będzie na stosunkowo niskich pozycjach. Owszem, publikowanie treści na tematy o których nikt inny nie pisze nie wymaga zdobywania linków a przynajmniej nie w dużej ilości. Praktyka jednak pokazuje, że szybko znajdzie się osoba, która otworzy taki sam biznes jak my. Gdy pojawia się konkurencja trzeba działać szybko a zdobywanie wartościowych linków trwa. Im wcześniej zaczniemy tym większą przewagę zyskamy nad konkurencją.

Jak zdobywać dobrej jakości linki?



Tu zaczynają się schody. Nie każdy ma czas i wiedzę, aby pozyskiwać linki do własnej strony internetowej. Z pomocą przychodzą specjalistyczne firmy, które na co dzień zajmują się promocją w internecie. To od ilości i jakości linków do strony firmowej zależy jej widoczność w wyszukiwarkach. Warto zatem zawczasu pomyśleć o promocji firmy.